Холдинговите групи са най-честото проявление на икономическите групи. Те обикновено обединяват търговски дружества на базата на участия едно в друго. В тези случаи явлението се определя като холдинг . Това са най-важните участници на пазара и това е правно-организационната форма, чрез която в наши дни оперират водещите световни компании. Разположените по целия свят General Motors , Shell , DaimlerChrysler , Siemens , Philips , Fiat , Sony , Daewoo са типични примери на този икономически феномен. Холдингът като проявление на икономическите групи е факт и за България – у нас осъществяват дейност големи холдингови групи, създадени както с частен, така и с държавен капитал. Предмет на изследване в тази книга е холдингът с оглед на действащото българско търговско право и особено холдингът като икономическа група, представляваща обединение на юридически самостоятелни търговски дружества в едно икономическо цяло. Обхванати са три аспекта: първо : холдингът като правно-фактическо явление, като правно-организационна форма, която обективно възниква и съществува в различни разновидности; второ : холдингът като юридически факт по смисъла на българското търговско право, специфичните му правни белези като правно-организационна форма, правната му същност и особеностите в сравнение с отделното търговско дружество; и трето: правните последици на явлението „холдинг”, регламентирани от действащото търговско право. |